I MEMORIAL MOSSÈN JESÚS
HUGUET
(Solsona, 9
març 2013)
MOSSÈN HUGUET, TOT UN
PROFETA
***********************************************
Déu vos guard!
Per a celebrar aquest I MEMORIAL MOSSÈN JESÚS HUGUET no es podia pas trobar un
dia més puntual i escaient que el d’avui, el 9 de març: just avui fa un any que
fou víctima d’aquell desgraciat accident de trànsit. Això vol dir que el Jesús
no ha mort sinó que és viu, ben viu, present entre nosaltres encara, i que per
molts anys. El bisbe Antoni Deig i
mossèn Jesús Huguet deuen ser dues de les personalitats més
emblemàtiques de la nostra Església solsonina i catalana que han deixat
darrerament unes petjades més inoblidables.
N’he parlat tant de mossèn Huguet que no em
cansaria mai de parlar-ne. Per a mi, no morirà mai, amics entranyables com
érem. Encara el tinc al despatx conversant amb mi a cor què vols, cor què
desitges, confidencialment, com si ens confesséssim (confessant-nos i tot),
sobre tota qüestió humana i divina que ens afectés personalment i que afectés
l’Església, Catalunya i la Humanitat sencera.
No sols coincidíem en la valoració de personatges de casa nostra ja
traspassats, enyorant-los, com Pere
Tuyet, Ricard Penina, Josep Pont i Gol, Josep Armengou, Manuel Cuadrench, Vidal
i Barraquer, Carles Cardó, Josep Junyent, etc., sinó que ens dolia profundament
la situació actual de l’Església en general i de l’Església catalana en
particular, fills il·lusionats i entusiastes
com érem i ens sentíem del Concili Vaticà II i, encara també, però no ja
no tant, del Concili Provincial Tarraconense en el qual ell havia intervingut
notòriament. Per això no deixàvem de criticar-la, públicament i tot, si calia,
ell d’una manera més oberta en fòrums com el d’Ondara i en diversos mitjans de
comunicació lliures com EL PREGÓ i REGIO 7; jo d’una manera més velada i
críptica en mitjans eclesials oficials, o no tant en alguns poemes. Amb tot
l’amor i amb tot el dolor del món. De tant com l’estimàvem. A partir, sobretot,
d’aquestes converses íntimes i de les moltes trobades familiars en vida encara
del meu pare (el qual, després de dinar, a l’hora del cafè, sempre l’obsequiava
amb un “rössli”, que el convidat ja esperava), gosaria afirmar que l’Huguet és
de les persones que, vell com sóc, més m’han ajudat a fer de l’amistat un
sagrament. Sí, sí, a convertir l’amistat en un sagrament de vida eterna.
“D’amic i de germà”, el tracto en el vers del recordatori exequial que li vaig
dedicar. I com que de seminaristes ja havíem simpatitzat molt (ell, pensador;
jo, poeta), quan el vaig tenir de professor, el curs 1969-1970, al Centre d’Estudis Pastorals de Barcelona,
li vaig penjar aquell “Fotoretrat a cop d’ull”
que li feia tanta gràcia i que em sembla que el caracteritza força bé:
“Tortuga del Pla d’Urgell / que camina sense ganes, / innocent com un anyell,
/llesta com les sargantanes.”
Si hagués de definir-lo, més enllà de les
relacions amistoses, jo diria que, a més de ser una bellíssima persona i un
capellà exemplar, era un pensador lúcid, perspicaç, profund, sincer, lliure,
valent, compromès tant en realitats religioses com terrenals. Si els cristians
hem d’estimar la pàtria com ningú (d’acord amb l’Evangeli i l’adoctrinament
repetit del nostre mateix episcopat català), no cal dir com l’Huguet, fill de
Fondarella, estimava cordialment Catalunya, la nostra nació tan bella com
dissortada. Començant per estimar les persones en concret, amb un afecte molt
humà i molt cristià alhora. Que ho diguin sinó la infinitat de malalts
solsonins que visitava amb freqüència com si fossin Jesús en persona.
Precisant el concepte de pensador, jo diria
que, si no era un teòleg en el sentit professional i acadèmic de la paraula
(tot i que havia escrit alguns tractats dignes d’aquesta categoria, com
aquell sobre el pecat, molt interessant,
i aquell altre “Caminem amb Jesúsª, molt didàctic), sí que era un catequeta,
molt bon catequeta (i ensems catequista, és clar), no perquè hagués anat de jove
a completar estudis diversos a Roma, París i Madrid, sinó perquè ho era, ja de natural, i ho volia ser com a creient
cristià i doblement com a prevere; no pretenia altra cosa que fer catequesi, és
a dir, ensenyar, comunicar, transmetre, de tant com els estimava, als seus germans els homes (i les dones, és
clar), fossin o no creients, la seva fe d’una manera senzilla, espontània,
convincent. I aquest mestratge, gràcies
a Déu, l’exercí tant de paraula en homilies, classes i conferències, com per
escrit, la rica herència que ens deixà, tot i no essent molt abundosa.
Parlem-ne.
Mossèn Jesús Huguet Serrano, jo, pobre de
mi, m’atreviria a qualificar-los com “un gran profeta dels nostres dies”. Just
en aquesta llarga temporada de sequera profètica que patim a casa nostra,
sentir que Déu ens parla en veu alta a través de persones com ell, era
excepcional i molt d’agrair. Els fets ho certifiquen: va ser incomprès i
admirat alhora, com els ha passat sempre
als profetes bíblics; incomprès i censurat per les autoritats eclesiàstiques
del moment a les quals incomodava i feia nosa, però admirat, molt admirat, pels
fidels cristians en general i àdhuc per moltes persones no creients. Com si
hagués fet seva la màxima evangèlica, “la veritat us farà lliures”, mossèn Huguet
no es cansava de cantar les veritats a tort i a dret, amb seny i respecte, això
sí; amb tot l’amor i amb tot l’humor possibles; també amb prudència, ni que
algun cop la bona fe el traís fent-lo pecar d’ingenu o d’infantil en el sentit
evangèlic més pur. Llegiu les seves famoses “XÀLDIGUES-Crítiques benignes, tant
les publicades durant vuit anys
(1985-2003) al Full Diocesà (quan jo n’era director), com les publicades
darrerament al diari REGIÓ 7, i us en convencereu. No es pot escriure millor: més clar i català,
més breu i entenedor, més culte i popular alhora. La teologia a peu de carrer.
EL PREGÓ barceloní era el full quinzenal en el qual l’Huguet va
col·laborar més prolíficament durant els
últims anys (i molt que l’hi trobem a faltar els seus lectors). Per què? Doncs
perquè la censura eclesiàstica no li permetia d’escriure als mitjans diguem-ne
oficials. Ja havia començat feia anys prohibint-li la col·laboració al BUTLLETÍ
de CATEQUESI amb les seves “Cròniques de reraguarda”. Després vindrien la del FULL DIOCESÀ per les “Xàldigues” (que,
guspires vives com eren il·luminaven prou, molt, encara que algú s’hi cremés
alguna vegada); la dels QUADERNS DE PASTORAL, etc.
Un altre lloc on trobaria refugi
la llibertat d’esperit de mossèn Jesús seria
el Fòrum Ondara, format per una colla de clergues solsonins, amb uns
comunicats valents, emesos de tant de tant, que no agradaven pas a segons qui.
Per què, en les darreres dècades van anar sorgint gairebé a tots els bisbats de
Catalunya aquesta mena de cenacles crítics amb l’Església? És una pregunta que
em faig i em responc jo mateix: perquè en la nostra Església catalana (amb seu
a Catalunya, o que fa camí a Catalunya, per dir-ho amb les eufemístiques frases
oficials), no hi ha hagut el diàleg intern que hi havia d’haver hagut, sobretot
després del Concili Vaticà II. La manca de llibertat d’opinió i d’expressió ha
obligat, per necessitat, a crear els susdits espais lliures on poder respirar
una mica d’aire fresc. Això que l’Església, la veritable Església de Jesús,
hauria de ser l’espai de llibertat i de comunió fraterna més gran d’aquest món,
sense menystenir, això no, el seu magisteri apostòlic, al contrari, però
complementant-lo i actualitzant-lo amb els dons que cadascú pot aportar-hi, per
pobre i humil que sigui. Ningú no té l’exclusiva de l’Esperit Sant. Qui critica els bisbes o el mateix papa, no
pot ser que hi cregui i que se’ls estimi encara més que aquell que els idolatra
o els llepa el cul, com vulgarment es diu?
Pensant en Jesús Huguet, em vénen
sempre a la memòria aquells viatges que fèiem junts amb el bisbe Deig a Prada
de Conflent. Quins records més entranyables! Sens dubte, que de les
intervencions més importants i famoses que el nostre bisbe féu a la susdita
Universitat d’Estiu fou la de l’any 1991 sobre la conveniència i àdhuc
necessitat d’una Conferència Episcopal Catalana. Manoi, quin enrenou i quin
fracàs! (Sigui dit de passada que en la redacció d’aquell text episcopal el
nostre amic s’hi havia implicat a fons fins a fer-se-la anònimament seva.)
Una Conferència Episcopal
Catalana i una Catalunya independent deuen ser, han de ser, encara avui, dos
dels nostres grans somnis irrenunciables, per utòpics que siguin o semblin. Si
el successor de Benet XVI no ens hi ajuda, que ens hi ajudi miraculosament des
del cel el nostre molt estimat i enyorat mossèn Jesús Huguet, el profeta, un
sant al dir de la gent.
Acabo amb un prec als Amics de
Mossèn Huguet, aquest grup de benemèrits solsonins que tant ha fet i fa per
mantenir-ne viva la memòria: Així com un dia vau promoure l’edició i reedició
de les seves Xàldigues, no us canseu de treballar per la mateixa causa, fins a veure aplegats en un volum tots els
escrits del mossèn, publicats o inèdits. I no perquè facin bonic en una
estanteria de llibres, sinó perquè ens en puguem continuar alimentant. Els bons
mestres, com els bons pares, no moren mai. I els bons profetes encara menys.
Jesús, gràcies. Perdona’m. – He
dit.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada